Bernard Ziębicki
Bernard Ziębicki
Program wyborczy
Rektor UEK 2024-2028
Model zarządzania uczelnią
Partycypacyjne zarządzanie oparte na delegowaniu uprawnień i otwartej komunikacji
Wartości:
01
Partycypacyjne zarządzanie
i delegowanie uprawnień
02
Transparentność działania
i otwarta komunikacja
03
Dążenie do doskonałości
w badaniach naukowych
i nauczaniu
04
Rozwój kapitału ludzkiego
i godne warunki zatrudnienia
Kapitał ludzki to najważniejszy zasób każdej uczelni. Tworzą go zarówno pracownicy uczelni, jak i studenci. Kapitał ludzki to także wiedza, umiejętności, doświadczenie, zaangażowanie oraz kreatywność. Jest to kluczowy element budujący reputację i prestiż uczelni, wpływający na jakość nauczania, wyniki badawcze oraz efektywność administracji. Inwestowanie w rozwój kapitału ludzkiego, zapewnienie odpowiednich warunków pracy i nauki oraz promowanie wartości akademickich i społecznych to kluczowe elementy budowania silnego i konkurencyjnego środowiska akademickiego. Zapewnienie godnych warunków zatrudnienia, takich jak adekwatne wynagrodzenie, jasne ścieżki kariery i możliwość rozwoju zawodowego, równouprawnienie, motywuje pracowników do zaangażowania się w wykonywanie swoich obowiązków i budowanie wartości uczelni.
05
Promocja kultury
organizacyjnej opartej
na zaufaniu i szacunku
Kultura organizacyjna oparta na zaufaniu i szacunku stanowi podstawowy warunek budowania pozytywnego środowiska pracy oraz dobrostanu pracowniczego. Jednym z głównych celów w tym zakresie jest przeciwdziałanie wszelkim formom dyskryminacji, a także promowanie równości szans i możliwości rozwoju dla wszystkich pracowników i studentów, niezależnie od ich płci, wieku, pochodzenia etnicznego, orientacji seksualnej czy niepełnosprawności. Ważnym aspektem będzie również działanie w sposób neutralny politycznie, zapewniając równy dostęp do zasobów i możliwości niezależnie od poglądów czy przynależności politycznej pracowników i studentów.
Cele rozwojowe i zmiany organizacyjne
Delegowanie uprawnień i decentralizacja zarządzania Uczelnią
Zarządzanie uczelnią polegające na delegowaniu uprawnień i decentralizacji to podejście, które może przynieść wiele korzyści w zakresie efektywności, elastyczności oraz budowania zaangażowania w społeczności akademickiej. Rozwiązanie takie funkcjonuje na wielu polskich uczelniach i jest zgodne ze współczesnymi trendami w zakresie zarządzania. Dzięki delegowaniu uprawnień najczęściej ma miejsce lepsze dostosowanie rozwiązań do potrzeb jednostek, sprawniejsze podejmowanie decyzji, większa odpowiedzialność i zaangażowanie, promowanie innowacji oraz efektywniejsze wykorzystanie zasobów.
-
- Delegowanie uprawnień i decentralizacja zarządzania Uczelnią
- Wzmocnienie roli dziekanów w zakresie kształtowania polityki naukowej oraz rozwoju Kolegiów
- Zwiększenie kompetencji Rad Kolegiów w kształtowaniu rozwoju Kolegiów, w tym w szczególności w kreowaniu polityki kadrowej
- Wzmocnienie roli dyrektorów instytutów w zakresie kształtowania polityki dydaktycznej Instytutów
- Przeniesienie z Senatu na Rady Instytutów kompetencji w zakresie kształtowania programów studiów
- Rozwój zintegrowanego systemu informatycznego, wspomagającego zarządzanie Uczelnią
- Wdrożenie systemu controllingu operacyjnego
- Opiniowanie przez Senat zmian i decyzji dotyczących zarządzania Uczelnią
- Otwartość komunikacyjna. Cykliczne spotkania z pracownikami, informujące o bieżących działaniach i zamierzeniach
- Transparentność działań i rozwiązań organizacyjnych
- Czytelność procedur. Schematy realizacji procedur
- Odbiurokratyzowanie procedur. Ograniczenie poziomu formalizacji i wymagań dokumentacyjnych w Uczelni
- Zapewnienie równości i poszanowania dla wszystkich pracowników
- Poszanowanie dla różnorodności i przeciwdziałanie dyskryminacji
- Opracowanie dobrych praktyk uwzględniających zasadę niedyskryminacji w składach komisji oraz innych ciałach uczelnianych
- Zapewnienie apolityczności Uczelni
- Zwiększenie udziału kobiet w kierowaniu Uczelnią
- Organizowanie referendum z udziałem całej Społeczności UEK przy podejmowaniu decyzji strategicznych
- Organizowanie szkoleń dla pracowników zajmujących stanowiska kierownicze z zakresu oceniania pracowników oraz przekazywania informacji zwrotnej
- Zakaz mailingu służbowego w godz. 17.00-06.00 oraz w soboty i niedziele i prawo do bycia offline
- Opracowanie i wdrożenie planu zrównoważonego rozwoju Uczelni
- Stworzenie programów wsparcia dla pracowników z niepełnosprawnościami
- Otwartość na inicjatywy tworzenia nowych katedr, instytutów i kolegiów
- Utworzenie stanowiska Pełnomocnik Rektora ds. Osób ze Szczególnymi Potrzebami
Działalność naukowa i rozwój kadry akademickiej
Działalność naukowa oraz rozwój kadry naukowej będą stanowić kluczowy element budowania renomy naszego Uniwersytetu, wpływający także na jakość kształcenia. Działania w tym obszarze skupione zostaną na: zapewnieniu minimum kategorii B+ we wszystkich ewaluowanych dyscyplinach naukowych, wsparciu rozwoju naukowego pracowników, promowaniu aktywności grantowej oraz internacjonalizacji badań naukowych.
- Zapewnienie oceny minimum B+ w dyscyplinach naukowych UEK
- Rozwój programów finansowania wewnętrznego badań oraz aktywności publikacyjnej pracowników
- Nagroda pieniężna, bezpośrednia, za wysoko punktowane oraz grantowe osiągnięcia naukowe
- Uproszczenie procedury wnioskowania o środki finansowe na badania naukowe w ramach programów wewnętrznych
- Zwiększenie aktywności grantowej
- Angażowanie ekspertów zewnętrznych w proces przygotowywania wniosków projektowych na zasadzie success fee
- Wsparcie administracyjne projektów NCN i NCBiR oraz w zakresie współfinansowania publikacji wymaganych do rozliczenia projektów zewnętrznych
- Wsparcie rozwoju młodej kadry naukowej oraz realizacji awansów naukowych
- Prowadzenie szkoleń dla pracowników, w szczególności nowozatrudnionych z zakresu zarządzania projektami i własności intelektualnej oraz szkoleń dotyczących pozyskiwania środków zewnętrznych na badania naukowe
- Stypendium dla pracowników przygotowujących rozprawy doktorskie oraz habilitacyjne
- Budowa mechanizmu podnoszenia kompetencji młodych pracowników nauki przez współpracę z pracownikami o dużym doświadczeniu badawczym
- Przejrzyste kryteria oceny i godne nagradzanie osiągnięć naukowych
- Doskonalenie systemów ocen pracowniczych zgodnie z wymogami Ustawy 2.0 oraz Europejskiej Karty Naukowca. Powiązanie wyników ocen z wynagrodzeniami
- Rozwój i czytelność ścieżek awansu dydaktycznego oraz naukowego
- Promowanie badań interdyscyplinarnych oraz współpracy z innymi ośrodkami naukowymi
- Rozwijanie międzynarodowej współpracy badawczej
- Rozwój dyscyplin naukowych w dziedzinach poza naukami społecznymi. Rozwiązanie to ma na celu zapewnienie uprawnień uniwersyteckich dla uczelni
- Uproszczenie i wsparcie tworzenia centrów badawczych w Uczelni
- Rozwój czasopism naukowych w ramach Uczelni. Wsparcie w uzyskaniu wysokiej punktacji oraz rozpoznawalności międzynarodowej
- Skrócenie procesu wydawniczego w Wydawnictwie UEK
- Finansowanie kosztów publikacji w open access
- Hybrydowa forma obrony prac doktorskich oraz posiedzeń komisji habilitacyjnych
- Niewliczanie urlopów związanych z macierzyństwem do okresu związanego z przyznaniem nagrody za habilitację lub uzyskanie tytułu profesora
- Zapewnienie możliwości bieżącego monitorowania osiągnięć naukowych pracowników – analiza wielowymiarowa
Kształcenie i sprawy studenckie
Zapewnienie wysokiego poziomu kształcenia i satysfakcji studentów to kolejny kluczowy cel w nowej kadencji. Działania w tym obszarze skupione zostaną przede wszystkim na rozwoju oferty dydaktycznej, dostosowaniu programów kształcenia do potrzeb rynku pracy, doskonaleniu kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich, zwiększaniu indywidualizacji kształcenia, partycypacji studentów w zarządzaniu działalnością dydaktyczną oraz umiędzynarodowieniu.
- Rozwój oferty dydaktycznej. Nowe kierunki studiów, zgodne z oczekiwaniami rynku pracy
- Dostosowanie programów kształcenia do potrzeb rynku pracy
- Włączanie przedstawicieli praktyki gospodarczej w proces zmian programów studiów
- Angażowanie ekspertów z praktyki gospodarczej do prowadzenia zajęć dydaktycznych
- Wdrażanie nowoczesnych metod dydaktycznych (gry strategiczne, grywalizacja, odwrócona klasa, studia przypadków, aplikacje dydaktyczne na smartfony, filmy edukacyjne)
- Coroczna nagroda za doskonałość w nauczaniu, premiująca wdrażanie innowacyjnych metod kształcenia
- Specjalistyczne szkolenia językowe dla studentów
- Podnoszenie kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich poprzez organizowanie regularnych szkoleń
- Kształtowanie partnerskiej relacji i współpracy ze studentami
- Zapewnienie realnego wpływu studentów na kształtowanie programów studiów
- Zapewnienie autonomii i wsparcia organizacji studenckich
- Doskonalenie systemu ocen zajęć przez studentów
- Ocena przez studentów programów studiów w trakcie ich realizacji
- Umiędzynarodowienie działalności dydaktycznej
- Rozwijanie oferty podwójnych dyplomów
- Uzyskiwanie kolejnych akredytacji międzynarodowych
- Organizowanie szkół letnich dla studentów z zagranicznych uczelni partnerskich
- Wprowadzenie dokumentacji w języku angielskim dla kierunków anglojęzycznych
- Indywidualizacja kształcenia
- Rozwój tutoringu akademickiego
- Certyfikacja kompetencji w ramach zajęć ujętych w programie studiów
- Wdrożenie systemu mikropoświadczeń
- Rozszerzenie programów wsparcia dla studentów ze szczególnymi potrzebami (np. osoby z niepełnosprawnościami, kobiety w ciąży, osoby posiadające dzieci, osoby chore, osoby w trudnej sytuacji życiowej)
- Wprowadzenie parytetu dyscyplin naukowych w rekrutacji do Szkoły Doktorskiej
- Zapewnienie realnego udziału doktorantów Szkoły Doktorskiej w działalności naukowej oraz dydaktycznej Katedr
- Organizowanie seminariów naukowych przez Szkołę Doktorską oraz Korporację Absolwentów i Stowarzyszenie Absolwentów, z udziałem przedsiębiorców działających w Konwentach Przedstawicieli Otoczenia Społeczno-Gospodarczego Uczelni lub Radach Dyrektorów, podczas których będą prezentowane założenia badawcze przygotowywanych projektów naukowych
- Dodanie do planu studiów Szkoły Doktorskiej zajęć dotyczących współpracy młodych naukowców z biznesem i instytucjami sektora publicznego
- Program „Talent”. Zatrudnienie najlepszych studentów w jednostkach administracji uczelni i Katedrach
- Programy stażowe w Katedrach dla studentów
- Rozwój funkcjonalności USOS-a
- Utworzenie na terenie Uczelni sklepu z pamiątkami i gadżetami UEK, prowadzonego przez studentów (Parlament Studentów)
- Utworzenie sekretariatu organizacji studenckich
- Wsparcie organizacji studenckich przy aplikowaniu i relacji projektów zewnętrznych
- Zwiększenie wsparcia dla studentów w znajdowaniu praktyk
- „Barometr” satysfakcji studentów
- Zmniejszenie obciążenia zajęciami dydaktycznymi na ostatnich semestrach studiów, umożlwiające większe zaangażowanie w przygotowanie prac dyplomowych, a także praktyki zawodowe
- Zaangażowanie studentów do promowania kierunków w szkołach średnich w roli „ambasadorów kierunków”
- Dostosowanie formy zajęć do problematyki zajęć
- Możliwość ciągłego korzystania w Funduszu Doskonałości Dydaktycznej
- Tworzenie harmonogramów zajęć z wyprzedzeniem
- Poszerzenie oferty fakultatywnych zajęć sportowych dla studentów i pracowników
- Zapewnienie wsparcia psychologicznego dla studentów oraz pracowników
- Szkolenia dla pracowników, dotyczące postępowania z osobami ze szczególnymi potrzebami
- Podział procesu ankietowania zajęć na dwie części: ocenę merytoryczną, kończącą się minimum dwa tygodnie przed sesją egzaminacyjną i ocenę zgodności egzaminu z ustalonymi wymaganiami, prowadzoną po sesji egzaminacyjnej.
- Zwiększenie dostępności sal oraz innych przestrzeni wspólnych dla osób z niepełnosprawnościami
- Poszerzenie oferty krótkich staży zagranicznych dla studentów (Blended Intensive Programmes – BIP)
- Wsparcie organizacji imprez sportowych o randze ogólnopolskiej
- Promocja Uczelni poprzez sport oraz promocja sportu w Uczelni
- Utworzenie specjalnej ścieżki kariery dla studentów sportowców
- Zwiększenie dostępności sal dydaktycznych poprzez optymalizowanie planu zajęć
- Rozwijanie programu Honours „WISE” UEK
- Utworzenie specjalnego stypendium dla osób szczególnie zaangażowanych w pracę w organizacjach studenckich
- Stworzenie możliwości publikacji artykułów naukowych przez studentów
- Promocja alternatywnych form uzyskania tytułu magistra (artykuł naukowy, projekt)
- Regularne spotkania konsultacyjne Rektora oraz Prorektora ds. Kształcenia i Studentów z Parlamentem Studentów
- Poprawa dostępności internetu (wi-fi) w salach
- Dostęp do programu grammarly (tłumaczenia) dla pracowników i studentów
- Przeciwdziałanie zjawisku drop-outu (rezygnacji ze studiów na początkowym etapie)
- Organizacja studenckich konferencji naukowych i dydaktycznych
- Wdrożenie e-doręczeń, e-dyplomów i e-rekrutacji kandydatów na studia
Pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi
Pracownicy jednostek administracji pełnią istotną rolę w zapewnianiu sprawnego i efektywnego funkcjonowania uczelni oraz w obsłudze różnorodnych spraw związanych z działalnością akademicką i administracyjną. Dzięki ich pracy możliwe jest zapewnienie wysokiej jakości edukacji oraz satysfakcji studentów i pracowników uczelni. Rozwój kapitału ludzkiego w tym obszarze związany będzie z zapewnieniem stabilności zatrudnienia, poprawą warunków wynagrodzenia i pracy, stworzeniem ścieżek awansu zawodowego, szkoleniami oraz integracją z różnymi grupami zawodowymi.
- Stabilność zatrudnienia. Utrzymanie dotychczasowego modelu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę
- Utrzymanie premii motywacyjnej
- Dodatkowe wynagrodzenie w formie dodatku zadaniowego związane ze zwiększeniem efektywności
- Rozwój mobilności zawodowej wewnątrzorganizacyjnej w sferze administracji
- Czytelne ścieżki awansu zawodowego w administracji. Rekrutacja wewnętrzna na stanowiska kierownicze
- Szkolenia dla pracowników administracji
- Szeroka oferta zajęć sportowo-rekreacyjnych dla wszystkich pracowników UEK
- Oferta elastycznych godzin pracy, pracy zdalnej, wspierająca zrównoważony bilans pracy i życia prywatnego
- Wzmacnianie więzi pracowników z uczelnią przez organizowanie wydarzeń integracyjnych
- Stworzenie forum wymiany pomysłów i komunikacji pracowników w celu poprawy warunków pracy
Rozwój infrastruktury
Rozwój infrastruktury Uczelni jest niezbędnym elementem zapewnienia odpowiednich warunków prowadzenia dydaktyki, badań naukowych oraz funkcjonowania całej społeczności akademickiej. Obejmuje to zarówno fizyczną infrastrukturę budynków i terenów Uczelni, jak i infrastrukturę technologiczną oraz edukacyjną. W ramach tego obszaru główne cele to budowa nowych oraz adaptacja budynków technicznych na cele dydaktyczno-biurowe, modernizacja sal dydaktycznych i przestrzeni biurowych, a także rozwój infrastruktury informatycznej.
- Modernizacja sal dydaktycznych. Likwidacja w małych salach dydaktycznych siedzisk przykręconych do podłogi, uniemożliwiających pracę grupową
- Remonty i modernizacje pokoi biurowych oraz sal seminaryjnych, będących w dyspozycji Katedr
- Integracja baz danych oraz systemów i dalszy rozwój elektronicznego obiegu dokumentów. Likwidacja papierowego obiegu dokumentów
- Budowa budynku Centrum Obsługi Studentów
- Budowa Budynku Jubileuszowego
- Remont i adaptacja budynku H na potrzeby lokalizacji laboratoriów oraz Katedry Mikrobiologii
- Tworzenie nowych laboratoriów i sal ze specjalistycznym wyposażeniem badawczo-dydaktycznym
- Adaptacja dwóch pawilonów budynku „Diamond” na potrzeby laboratoriów Instytutu Nauk o Jakości i Zarządzania Produktem. Przeniesienie Katedr tego Instytutu z siedziby przy ul. Sienkiewicza na Kampus UEK
- Stworzenie centrum obsługowo-technicznego w jednym z pawilonów budynku „Diamond”
- Poprawa warunków przechowywania księgozbiorów Biblioteki UEK
- Poszerzenie oferty bazy zasobów bibliotecznych w dostępie zdalnym
- Dalsza automatyzacja procesów bibliotecznych
- Tworzenie kolejnych przestrzeni dla studentów do pracy samodzielnej oraz integracji
- Zakup i pozyskanie nowych akademików
- Zapewnienie dostępności na portierniach adapterów (przejściówek) do urządzeń Apple
- Zwiększenie ilości gniazd elektrycznych w salach
- Zwiększenie zakresu dostępności aplikacji Microsoft 365
- Ograniczenie dostępu do planu zajęć na stronie internetowej Uczelni dla osób postronnych. Weryfikacja dostępu poprzez USOS lub CAS
- Budowa zadaszonego, monitorowanego parkingu rowerowego
- Integracja systemów Webcon i USOS
- Wdrożenie mobilnej aplikacja USOS (na smartfony, tablety)
- Poprawa infrastruktury i wyposażenia sportowego
- Utworzenie nowych pomieszczeń (sal) fitness
- Zakup krzeseł ze stolikami przystosowanymi dla pracy zarówno dla osób prawo-, jak i leworęcznych
- Modernizacja budynków w celu zwiększenia ich pasywności energetycznej
Współpraca z biznesem i otoczeniem społecznym
Współpraca z biznesem i otoczeniem społecznym stanowi kluczowy obszar aktywności uczelni, umożliwiający praktyczne zastosowanie wyników badań i kompetencji kadry akademickiej, promowanie innowacji oraz przygotowywanie studentów do wymagań rynku pracy. Dodatkowo, jest to sposób na budowanie partnerskich relacji z otoczeniem społecznym oraz przyczynianie się do rozwoju lokalnej społeczności i gospodarki. Planowane działania obejmują stworzenie wielowymiarowej platformy współpracy z biznesem oraz otoczeniem społecznym, a także szeroką promocję Uczelni.
- Utworzenie centrum współpracy z biznesem
- Współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego i organizacjami pozarządowymi
- Rozwój działalności eksperckiej na rzecz praktyki gospodarczej
- Wsparcie komercjalizacji wyników badań
- Rozwój kształcenia podyplomowego i ustawicznego
- Zapewnienie relacji z absolwentami. Alumni network
- Rady patronackie
- Promocja Uczelni. Promocja kierunków studiów
- Promocja poprzez organizację wydarzeń związanych z obchodami jubileuszu 100-lecia Uczelni
- Aktywność w mediach społecznościowych
- Kształtowanie wizerunku uczelni poprzez popularyzację nauki i osiągnięć badawczych oraz dydaktycznych pracowników UEK
- Budowa renomy Uczelni przez organizowanie konferencji i warsztatów w obszarach, w których nasi badacze mają szczególnie duże osiągnięcia
- Wysokie pozycjonowanie Uczelni w krajowych i globalnych rankingach poprzez zwiększenie świadomości marki UEK w Polsce i za granicą
- Programy mentoringowe dla studentów, realizowane przez praktyków biznesu
- Stworzenie na stronie internetowej Uczelni kalendarza wydarzeń organizowanych w UEK, jak i udziału UEK w wydarzeniach zewnętrznych
- Uruchomienie w USOS modułu „Klub absolwenta”, umożliwiającego zarządzanie relacjami ze absolwentami
- Utworzenie inkubatora przedsiębiorczości